Als u in de omgeving van Lienden, Amerongen of Veenendaal woont heeft u hem vast een keer zien rijden; de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie! Medisch secretaresse Patricia van As vertelt in dit korte interview over het opstarten van de vervoerservice en hoe dit sinds 2014 is gegroeid. Meer weten over de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie? Lees dan snel verder!
Wat is de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie?
“We merkten dat mensen regelmatig hun afspraak annuleerden als zij niet in de gelegenheid waren om naar hun COPD groep te komen. Dat waren vaak ouderen of mensen met een mindere weerstand, die dan niet konden komen in verband met de weersomstandigheden en/of het gebrek aan eigen vervoer of begeleiding. Ik was op de hoogte van een praktijk in Amersfoort die ook een eigen vervoerservice had. Dat bleek daar een groot succes te zijn! Ik heb bij die praktijk de nodige informatie opgevraagd en aan de hand daarvan heb ik de vervoerservice voor Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie opgezet. Daar ben ik in 2014 mee begonnen en nu hebben we maar liefst acht vrijwilligers, die twee halve dagen en drie fulltime dagen per week onze vervoerservice regelen.”
Hoe is het om met vrijwilligers te werken voor de vervoerservice?
“Wij werken met ontzettend leuke vrijwilligers die onze patiënten ophalen en weer thuis brengen. Ze krijgen hier twee keer per jaar wat leuks voor terug. Zij krijgen een kerst- en een zomercadeau en ze worden betrokken bij de gezamenlijke uitjes van de praktijk. We zijn superblij met onze vrijwilligers en we proberen goed naar ze te luisteren.
We vragen altijd aan onze patiënten om een kwartier van te voren klaar te staan. Sommige patiënten wonen bijvoorbeeld in een zorgflat en dan is het voor onze chauffeur wel zo fijn als onze patiënten al beneden in de hal zitten te wachten. Onze chauffeurs begeleiden patiënten ook bij het in- en uitstappen. Sommige patiënten nemen de rollator mee en wij hebben zelfs een rolstoel in de auto liggen. Op het moment dat de patiënt naar de praktijk is gebracht kan de chauffeur de volgende patiënt weer ophalen. Onze chauffeurs ervaren het ook als een uitje. En als ze eventjes moeten wachten, leest de één een boek en de ander komt gezellig een bakje koffie drinken.”
“We hebben onder onze vrijwilligers nu twee vaders van (oud)-collega’s. De rest zijn allemaal patiënten die gereageerd hebben, of enthousiast waren over onze oproep voor vrijwilligers voor onze vervoersservice.”
Hoe verliep de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie in het begin?
“We begonnen eerst met één patiënt op een dag. Een paar dagen daarna hadden we al drie patiënten. Eind van de eerste maand zaten we op zeven patiënten. Het is ontzettend goed opgepakt! Het rooster varieert nu wel. Zo hebben we nu ongeveer drie tot vijf patiënten per dagdeel.
De vervoerservice is inmiddels flink uitgebreid. Zo zijn we van twee tot drie chauffeurs naar inmiddels acht chauffeurs gegroeid. De namen van de chauffeurs zijn; Arie, Jan, Jelte, Harrie, Celia, Breus, Jon en Tessa. Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid om de vervoerservice aan te bieden in elke regio waar we zitten. De auto die in Lienden staat wordt gedeeld met Amerongen.”
Wanneer komt iemand in aanmerking voor de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie?
“In principe komt iemand in aanmerking voor de vervoerservice als ze ons bellen en aangeven om langs te willen komen. Als patiënten ons vragen om aan huis te komen omdat ze niet zelfstandig vanwege fysieke beperkingen naar de praktijk kunnen komen, bieden we eerst de vervoerservice aan. Soms geeft dat net de mogelijkheid om dan wel op de praktijk therapie te kunnen volgen. Mocht dat echt niet lukken, dan komen onze therapeuten natuurlijk ook aan huis bij patiënten. De mensen die er gebruik van maken betreffen vaak patiënten van hoge leeftijd of postoperatieve patiënten. Uiteindelijk is de therapeut degene die bepaalt of iemand van de vervoerservice gebruik kan maken en hoe lang iemand er gebruik van kan maken. Wij geven altijd aan dat de therapeut hierin leidend is. De voorkeur is om therapie aan de praktijk te volgen, omdat daar alle middelen aanwezig zijn.”
Wat zijn de reacties tot nu toe over de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie?
“Wij krijgen altijd hele leuke reacties binnen over onze vervoerservice. Mensen zijn verbaasd dat we het kosteloos aanbieden. Toevallig heb ik laatst een mailtje gehad met de vraag wat ze aan de chauffeur kon geven als bedankje. Eén van de chauffeurs heeft ook een keer een zakje paaseitjes gekregen. Mensen zijn echt dankbaar. Ik denk ook zeker dat het goed is voor de praktijk, voor de sociale contacten en de maatschappelijke betrokkenheid van de praktijk. Daarnaast maak je ook nog goede reclame, omdat je door de hele regio rijdt met het logo van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie. Het is een win-win situatie.
Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie heeft in Veenendaal een business event gewonnen. We hebben in een presentatiefilmpje een deel van de vervoerservice laten zien en uitgelegd hoe het precies werkt. Daarmee laat je als praktijk zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Dat komt ook de praktijk weer ten goede.”
Wat zijn de toekomstplannen voor de vervoerservice van Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie?
“We hebben op elke locatie een auto van Rembrandt staan. We hebben zowel in Veenendaal één auto als in Amerongen, deze laatste rijdt ook in Lienden en Rhenen. Dus op elke locatie kunnen we voorzien in een vervoersservice.
Mochten we meer locaties krijgen, dan willen we daar ook de vervoerservice gaan aanbieden. Voor nu bestaat de mogelijkheid om op elke locatie te rijden. We zullen altijd kijken hoe we kunnen blijven uitbreiden en hoe we de patiënt de beste therapie kunnen bieden.”